fredag 14 mars 2008

Detektiv Lingus och mysteriet med den skumma brandsläckaren

"Lingus! Lingus!"
Han kände igen rösten. Det var fru Lidström i lägenhet 3C. "Åh nej, inte ett till mysterium med upphittat ludd i torktumlaren!" tänkte Lingus. Han tvingade sig själv att le.
"Men hej fru Lidström! Vad trevligt att se er!"
"Det har dykt upp ett mystiskt föremål i entrén!", sade Lidström förfärat. "Vart ska detta leda?"
"Ett mystiskt föremål", tänkte Lingus. "Intressant!"

Lingus gick lugnt nerför trappan medan Lidström kilade framför och väntade på honom efter varje våning. Nere i entrén stod Bengtsson med sin dotter Lina.
"Här är den! Titta!" sade Lidström upphetsat.
"Det var jag som upptäckte det", flikade Bengtsson in.
Lingus tittade på föremålet. Det såg ut som en helt vanlig brandsläckare, röd, med ett svart handtag, gummislang och plastmunstycke. Han kunde inte se något märkligt med den.
"Här", sade Bengtsson och pekade på en skylt precis ovanför släckaren. SKUM SLÄCKARE stod det med stora vita bokstäver.

"Aha", tänkte Lingus. Högt sade han:
"Jag tror jag kan förklara det här mysteriet. Det är en särskrivning."
"Vem har skrivit isär vår brandsläckare?" sade Bengtsson förtretat.
"Vi har en särskrivare i huset?!" utbrast fru Lidström förfärat.
"En särskrivare? Coolt!" sade Lina. "Är det en superskurk?"
"Nej, nej, nej", förklarade Lingus tålmodigt. "Det är bara någon som har skrivit fel på skylten."
"Ja men vad jag vill veta", sade Bengtsson bestämt, "är vem som har gått in och skrivit fel på våra skyltar!"
"Kan den här särskrivaren komma in i våra lägenheter också?" sade Lidström oroligt.
"Det finns inget att att vara orolig för!" sade detektiven lugnande. "Vänta ska jag visa."

Lingus tog fram en pizzameny och en blyertspenna ur rockfickan. Han började skriva i kanten på menyn.
"Titta här när jag skriver SJUKSYSTER", sade han. "Och se nu när jag skriver det en gång till, men glömmer att skriva ihop orden. Simsalabim, en sjuksyster har förvandlats till en sjuk syster!"
"Vad oansvarigt! Så vi har en skum brandsläckare bara för att någon har slarvat!" Bengtsson lät indignerad.
"Tänk om skumma släckare inte fungerar lika bra?" frågade Lidström oroligt.
"Nej, nej, släckaren fungerar precis lika bra som vanligt. Det är bara skylten det är fel på", sade Lingus lugnande. "Det finnns absolut inget att vara orolig över."
"Åh Lingus", sade Lidström, "jag vet inte vad vi skulle göra utan dig!"
"Jag tycker fortfarande det är väldigt oansvarigt att sätta upp en sådan skylt!" sade Bengtsson.
"Fast det hade varit coolare om Särskrivaren varit här!" utbrast Lina.

Lingus var nöjd. Mysteriet var redan löst, och han skulle ha gott om tid att laga middag och bänka sig framför TV:n innan frågesporten började. Han skulle precis säga adjö och gå uppför trappan, när Ludde, Linas bror, kom rusande genom huvudingången.
"Kom fort!" sade han upphetsat. "Alla biträdena i närbutiken har blivit kassa!"

Inga kommentarer: